28. Cultureel high brow and low brow

9 december 2012 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Hi code-oranje twijfelaars,

Gratis toch?

Vanochtend de local news site bezocht en het weertje zou richting 17 gr gaan, dus korte broek maar wel vestjes want Wellington heet niets voor niets " the windy city" . Onder in het hotel een eenvoudig ontbijtjes genoten, daarna nog huiswerk en vervolgens de stad in. Zoals jullie in hoofdstuk 27 hebben kunnen (behoren) te lezen, waren we in het bezit van 5 kaartjes voor de voetbal wedstrijd tussen Wellington Phoenix en Sidney FC, alwaar een echte Nederlander laatste man speelt. We raakten met hem in gesprek en hij bood kaarten voor de game aan! Daar zeggen we geen nee tegen. Het zou dus voor J en W hun allereerste officiele voetbalwedstrijd zijn, dus we moeten maar snel naar PSV in NL gaan.

Leerzaam en nuttig

Na die leuke kennismaking zijn we naar het mooiste museum van NZ gegaan, Te Papa. De overheid heeft voor dit zes verdiepingen grote museum gratis toegang, samen met sponsors die overigens niet prominent aanwezig zijn, mogelijk gemaakt. Zelfs de lockers zijn gratis. We hebben daar de earth tentoonstelling bezocht alwaar de breuklijnen, erupties en andere voor NZ zo karakteristieke natuurverschijnselen worden uitgelegd. Zeer interessant, met name een huisje waarin een echte aardbeving wordt gesimuleerd. De beving in Napier was dus een echte " light one", en niet ongebruikelijk voor dit land. Verder wordt de nieuwe Hobbit film hier uitgebreid gepromoot, want opnames in NZ gemaakt. Over de film is in de pers veel te doen omdat de overheid de filmmakers allerlei taxvoordelen heeft verschaft (=sponsoring). En dat is niet geheel verwonderlijk omdat de economie hier op 2 poten staat, namelijk dairy en tourisme. En die eerste tak wordt " bedreigd"  door Chinese investeerders die hier hele boederijen in bezit nemen. De nummer één op de beurs van NZ is Fonterra, de grootste zuivelverwerker, welk bedrijf je bijna niet kunt ontlopen wanneer je door het land rijdt (zeer veel melkverwerkende fabrieken, melkpoeder dus dat in CN onder meer tot babyvoeding wordt verwerkt).

Wie lust er geen walvistartaar?

Na een goede lunch aan de waterfront togen D en E naar de stad om daar de Santa-parade te bekijken. Auckland bleek toch imposanter te zijn. De mannen gingen naar het schip Bob Barker van de organisatie See Shepherd, een soort Greenpeace die strijdt voor het behoud van de oceanen, in het bijzonder het voorkomen van de walvisvangst in Antartica door Japanners. Het schijnt dat die lui vaak op Discovery te zien zijn want J werd helemaal hyper! De boot vaart onder NL-vlag, herbergt alleen vrijwilligers van 24 nationaliteiten waaronder een Nederlander, die we tijdens de rondleiding overigens toevallig onderin het schip tegenkwamen, als electrotechnicus. De tour was for free maar we hebben het goede doel gesponsord. Als je graag wil meehelpen, aanmelden kan via Internet, voorwaarden: only passionated, no meat, no fish as meal.

In de rust helaas geen lauw warme thee

En toen zetten we ons aan de stevige wandeling naar het Westpac Stadium, de geel-zwarte supporters van Wellimgton volgend. Het stadium is een compleet rond stadium waardoor de lange zijden van het veld enigszins ver van het voetbalgebeuren af zitten. Maar dat mog de pret echt niet drukken, de sfeer was goed, mooie spreekkoren, veel vaders met kinderen, maar ook hordes dames. Totaal ander publiek dan bij een wedstrijd in Nederland. We hebben onze kelen schor geschreeuwd voor Pascal Bosschaart maar hij kon ons niet horen. Dan maar twitteren. Net voor de rust scoorde Sydney de onverwachte 1-0 (fraaie kopbal). In de pauze lange rijen voor de food, van hamburgers, donuts, fries tot fresh coffee. Omdat E al na 5 min op haar klapstoel lag te slapen, besloten we de tweede helft te laten voor wat ' ie was en togen we terug naar de stad alwaar we na een lange tippel van ruim 20 minuten konden aanschuiven bij onze Italiaan van gisteren. Iedereen "ganz kaput" nach hause, huurauto leeg geklauwd, bassies gewassen, voorgelezen, lappen recht getrokken, tasjes gepakt en dit verhaal ingeklopt.

Morgen weg uit Wellington (boot van 8.30) en dan in Picton (Zuidereiland) camper ophalen en naar de eerste camping in Motueka.

Thanks for reading this

P

1. Jan:
    9 december 2012
    Jullie zijn dus nu op de helft en hebben nog een mooie tweede helft voor de boeg. Wellington was een soort pauze, die er ook mocht zijn als ik dit allemaal zo lees. Hier is de sneeuw inmiddels weg en zitten we weer gezellig in het herfstweer. J is inmiddels geopeerd. Moet nu gelukkig maar 1 week met haar pootje omhoog. Dus dat valt te overzien.
    Ga ook op het zuiders land door met jullie leuke, maar ook informatieve blog. Het lezen is geen straf. Iedere dag kijken we uit naar jullie belevenissen.
    Jan