43. Jan de Groot

24 december 2012 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Hi chocolat addictors,

No snow but sunshine!

Kerstavond hier mooi gevierd. We realiseren ons dat het een unieke gebeurtenis is. Ver van huis, ander weer, maar wel ons eigen gezinnetje. Dat voelt goed. We hadden een aantal telefoonpogingen nodig om een goede eetlocatie vast te leggen maar uiteindelijk bleek er toch eentje op Kerstavond open te zijn. Met de camper naar het restaurant terwijl de hele fridge ligt uit te puilen van Sauvignon Blanc (ja, we hebben al heel wat merken uitgeprobeerd en alles boven de 20 NZD, dus ongeveer 13 eur is meer dan goed) en andere lekkere dingen. Maar ja, met Kerst moet men goed eten. We hebben het adres van het restaurant in de Navman ingeklopt en dan volgen we gewoon Sally (we kunnen maar twee stemmen kiezen en geven de voorkeur aan Sally boven Harry). En laten we nu ergens in een uithoek van de werf uitkomen. Bleek dat het restaurant te zijn dat wel onze telefoontjes opnam maar dan via de voicemail om te zeggen dat ze met Kerst dicht waren. Dat was ook wel te zien door de ramen. Dus toen opnieuw het geheugen opgefrist en een ander adres ingevoerd, dat bleek wel te kloppen. De food was goed (zie foto's), en uitzicht over een langzaam afkoelend Dunedin. Een tafeltje naast ons was bezet door een Duits stelletje dat ons nog herinnerde van Nuggets Point (de pinguïnsattractie van gisteren), zo konden we dus onzer beide vakantie-ervaringen uitwisselen. Na het diner in de camper de kerstcadeaus op het aanrecht uitgestald, dat zal morgen wel een vroeg ontbijt worden.

Shop till you drop

De dag hebben we gebruikt om Dunedin te verkennen, zij het in een langzame versnelling. De eerste stop was bij de Warehouse extra alwaar de kerstinkopen weren gedaan. In de Otaga daily news lazen we dat de middenstand hier tevreden was over de verkopen, alleen kwam de meute langzaam op gang en men doet dus inkopen "till midnight". P heeft nog een paar goedkope CD's gescoord. Daarvoor moesten een aantal bakken en stellingen worden door gerost waarbij een grote stelling door een rekje werd tegengehouden, welk hekje het doorzoeken van de achterste rijen lastig maakte. P dacht te maken te hebben met een uitschuifbare stelling, trok aan het hekje en toen kwam er een tsunami van wel 500 cd's zijn kant op. P kon geen kant uit en was niet in staat om ook maar een enkele CD tegen te houden. Het lawaai was zo hard dat de omgeving met open mond naar die man in korte broek, bedolven onder goedkope CD's, stond te kijken. Helaas hebben D, J, W en E dit tafereel niet gezien want die stonden bij de Cars-auto's (waar anders zou je zeggen). P heeft toen samen met een medewerker alle CD's in 2 boodschappenkarren geladen. Het voelde alsof je met een karretje in de AH tegen zo'n pyramide van appelmoesblikken aanreed, maar dan anders.

Witte chocola is geen chocola

We reden vervolgens terug naar de stad, naar een goedkope P om de camper te stallen en in de camper te lunchen. Dat is toch wel een gemak. Even de gaskraan open, schakelaars omzetten en kopje thee en noodle soup staan in een mum van tijd op tafel. We moesten wel doorscheppen want de tour in de Cadbury chocolat factory ving aan om twee uur. Vanwege Kerstmis deden ze alleen de short tour en die was leuk. Cadbury is een soort Marsfabriek maar dan in de kleuren van Milka. De grootste export is naar AU. Helaas mochten we geen opnames maken (hebben we ons aan gehouden, was wel lastig) want ze zijn bang(?) voor spionage. In de shop nog een en ander gekocht, waaronder een soort hagelslag (we ran out) maar dan in grotere schilfers. Voor de echte chocoladeliefhebbers schijnt dat geen problemen te geven. Later op de middag ook nog de Speights brewery bezocht.

Vamos a la playa

De Eerste Kerstdag is hier een dag dat echt alles dicht is. We gaan lekker naar de beach en zullen niet alleen zijn. De temperatuur is meer dan prima, boven de 25 en later in de week zakken we door de bodem, richting de 16, dus we pakken nu de stralen en het zout.

Voor de cliffhanger, de C8 zal worden vervangen. Er is al eea in gang gezet (waar zouden we zijn zonder Internet). En we hoorden nog een goede grap over de Aussi's. Wat is het verschil tussen een Australische bruiloft en een Australische trouwerij? One less drunk. Zo daar kunnen jullie mee vooruit.

Fijne Kerstdagen,

gr p

De foto's staan in hoofdstuk 43

1. Suzan:
    24 december 2012
    Hallo, hier is het nu 18.30 uur en na de laatste werkdag ook nu voor ons vakantie en kerstavond. Raar om te lezen dat jullie die avond er al op hebben zitten. dank voor jullie kerstkaart die is net hier met de post gekomen dus perfect op tijd.
    Geniet van jullie stranddag en merry christmas form a rainy bennekom
  2. Jan:
    24 december 2012
    Een zonnige kerst toegewenst. Waarom zijn er geen foto's van die onhandige p onder al die cd's. Jullie kerstdiner ziet er goed uit. Dus wat dat betreft is uiteindelijk kerst toch overal hetzelfde;).
    J