44. Eerste Kerstdag in NZ

25 december 2012 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Hi skiers, kerstmisgangers, wandelaars en andere buitensporters,

Geen amandelspijs

Jullie moeten er  nog mee aanvangen, maar wij zijn ons al aan het op maken voor Boxing Day, zoals hier de Tweede Kerstdag wordt genoemd. En die dag staat gelijk aan super sale, stelletje kapitalisten hier! De dag was er eentje om in de herinnering te bewaren: op de radio vrolijke kerstmuziek die over sneeuw en kerstbomen gaat terwijl buiten de mussen dood van het dak vallen. Het kwik zou vandaag de tropische grens passeren, boven de dertig dus, ook voor Kiwi's niet gebruikelijk met Kerst. Vanochtend bij het Kerstontbijt hebben we de chocoladeschilfers van Cadbury als hagelslag uitgeprobeerd. Onze inschatting van 5 pakken Venz bleek niet juist, dus moesten we overschakelen op een locaal goedje. Voor de echte verslaafden is surrogaat geen surrogaat. Het ontbijt ontbeerde de overheerlijke stol met amandelspijs (een totale onbekende hier) maar werd gecompenseerd door croissants! Toch nog een beetje een feestje hier in de camper waar iedereen dagelijks ontbijt op bed krijgt (zie vorig chapter).

Body boarding

Eerste Kerstdag is hier een volledige familie-aangelegenheid. Men brengt met elkaar de dag door, en 's middags naar de beach. Wij hebben ons ook als Kiwi's gedragen. Uit de LP vernamen we van een beach met golven waar surfers hun hart kunnen ophalen. De weg naar de beach was alleen met de Navman te vinden, hoewel we een grote stoet van auto's dachten aan te treffen. Blijkbaar schuift de Kiwi pas laat aan. De beach was een smalle strook wit zandstrand waar lifesavers met vlaggen een bewaakt stuk strand hadden gemarkeerd. Geeft een (schijn) veilig gevoel. De zee, de Pacific nu dus, was redelijk koud, vele mensen met wetsuits. Maar wij zijn bikkels, dus gewoon de short en ozonshirt aan. We vroegen aan onze buren of we de bodyboards mochten lenen, en ja hoor, de mannen zijn er niet meer af geweest! Net zoals vroeger in Lacanau Ocean lag je op je board te wachten op een roller en dan proberen mee te surfen. Dat gaat soms goed, maar soms ook niet. Gelukkig stond D met een bidonnetje water aan de vloedlijn om het zout uit de bekkies te spoelen. En af en toe een Haribootje in de broodmolen. Op een gegeven moment steeg D op en gingen we terug naar de aan de boulevard geparkeerde camper om te chillen en te lunzen. En dan blijkt weer het gemak van dat ding. P draait de gaskraan open, pannetje op het vuur, bacon en eieren erin, twee bammetjes op een groot bord en smullen maar. E was van al dat gespring over de golven hondsmoe en vroeg om de planie. Zo gezegd zo gedaan, vervolgens ruim een uur onder zeil in een oververhitte camper.

Pavlova kunnen/kennen we nu ook

Ons kerstmaal hadden we gisteren al gescoord, vandaag BBQ op de camping. Dat betekende frites in de campingoven, hamburgers op de campingBBQ en de rest uit de eigen koelkast. De klapper op de vuurpijl hadden we voor het laatst bewaard: een heuse Pavlovataart. Dat is een van geklopt eiwit gevornde taart waarover je zelf een laag slagroom drapeert waarbij de slagroomlaag vervolgens van vers fruit dient te worden voorzien. En dat ding smaakte toch iedereen goed! We dachten nog aan de buren voor een stukje maar het bleef bij denken.

Morgen gaan we Dunedin verlaten nadat we eerst nog de peninsula hebben verkend. Er zitten hier kolonies pinguïns (ander type schijnt), zeeleeuwen, zeehonden en albatrossen. Ook hier weer een stukje voor de natuurvrienden. Daarna stouwen we camper weer vol met voer, brengen nog een bezoek aan Dunedin en reizen dan af naar aan een camping boven Dunedin, zo'n twee uur rijden. We hebben deze break ingelast om de volgende trip naar Mount Cook (zelfde gebergte als Fox Glacier, maar dan de oostkant) minder lang te maken.

We hebben niet, zoals sommigen, de sleutel van de dakkoffer thuis laten liggen maar we hebben wel eea in tasjes ergens laten staan. Dus sommige souvenirs zijn in ongewenste handen overgegaan. Helaas nog geen BN zoals André Kuipers gespot maar we hebben hem wel al een paar keer geïmmiteerd (denk aan het rechterachterwiel van de camper dat als enige brandschoon is).

Geniet van een mooie Eerste Kerstdag,

gr P

De foto's staan in hoofdstuk 44

1. Janneke v. W.:
    25 december 2012
    leuk om jullie belevenissen te lezen! en die pavlova ziet er goed uit ...mmm, wij zijn gezellig thuis met het gezin en vrienden, gisteravond bij een mooie kerstviering geweest, net kerst ontbijt op, we luisteren allerlei kerstmuziek.
    we wensen jullie fijne feestdagen, en veel plezier op jullie verdere reis! groetjes van Janneke en familie
  2. Jan:
    25 december 2012
    Die pavlova ziet er goed uit. Dat betekent weer extra rondje rennen. Heerlijk zo'n kerst aan het strand al body surfend. Doet mij denken aan white sand beach on the big Island. Marja is vandaag bij ons en morgen hebben wij ons kerstdiner in een bescheiden Alkmaar etablissement. Hier geen boxing day;).
    Groet,
    J
  3. Marian:
    25 december 2012
    We hebben nog een mop:daan heeft zijn pols gebroken.inmiddels is de dakkoffer open. Fijne kerstdagen, hier witte kerst. Doe goeie inkopen op tweede kerstdag.