46. Stop de persen!

27 december 2012 - Twizel, Nieuw-Zeeland

Hi kerstvakantievierders,

Waarom ook niet?

We hebben goed nieuws, want we zijn bekende NZ geworden. In de Otaga Daily Times, welke ochtendkrant het gebied in het zuidelijk deel van het Zuidereiland bestrijkt, is een rubriek "Magic Moments" genaamd waarin lezers hun magische (zomer)momenten kunnen insturen. We hebben de stoute schoenen aangetrokken en een mail met enkele vakantiefoto's en bijbehorend verhaal naar de redactie van de Otago Daily Times verzonden. En wat schetst onze verbazing: we staan met verhaal en foto op pagina 2!. Het is de foto van de wonderbaarlijke visvangst, genomen op de boot in Lake Bruner met de bruine forel. De redactie heeft er nog een vlot verhaal van gemaakt en we zijn nu dus ook nog in de race om een Canon camera te winnen! Het was dus wel een heerlijk moment voor iedereen hier in de camper toen we bij de lunch de krant opensloegen. Er is ook nog een tweede exemplaar aangeschaft voor de Blokland-archieven. Maar de ochtend begon iets minder gelukkig.

Het hoofd zit gelukkig vast

Bij het krieken van de dag hoorde we een geluid dat ons vreemd voorkwam. Regen, maar gelukkig zachtjes. De camping maakte, kijkend vanuit de achterruit van de camper, een troosteloze indruk. Hier en daar wat leven onder een luifel en lichtjes schuifelen met een plu naar de douches. We hebben de ochtend dan ook binnenshuis of -kamers nuttig doorgebracht: lesjes lezen, rekenen en tekenen. Tegen twaalven was iedereen schoon en p heeft van de campingbaas een verroeste MTB geleend om naar de caf te fietsen voor cappu en muffins. En laat die MTB geen enkele fatsoenlijke rem hebben! Dat werd dus de berg af laveren met twee cappu's op een eierkartonnetje als dienblad en twee dampende abrikozenmuffins in de binnenzak en trachten te remmen met natte Adidasslippers. Gelukkig zonder schrammen de camper bereikt waarna we de rit naar Mt Cook (de plaats Twizel) om precies te zijn aanvingen.

Schiffmacher himself?

Bij Oamura zijn we gestopt om een pinguins te bekijken die we niet gezien hebben want i) je moet na drieën komen en ii) de kolonie was foetsie weg. Maar het stadje bleek een waanzinnig museum Steampunk genaamd te hebben waar de NZ tattoo koning Schifmacher de scepter zwaaide. Binnen gekomen was het donker met muurprojecties, rare geluiden, bizarre, zelf in elkaar geknutselde werktuigen en dampwolken van droogijs. De mannen vonden het fantastisch, de dames eng. Het bezoek aan het museum gooide ook nog wat roet in ons reispaln voor deze dag want D had haar jas in de doucheruimte van de camping in Moeraki laten hangen. Gelukkig kwamen er nu achter, en niet in Twizel (of nog erger: Christchurch). Dus even naar de Zwitser bellen, en ja hoor, hij had hem gevonden (maar nog net niet op e-bay gezet). Dus na de lunch draaide de camper de neus weer in zuidelijke richting met als enig doel de jas. Het nuttige werd toch nog verenigd met het aangename door nogmaals 2 cappu bij de caf van vanochtend (maar nu zonder MTB) te scoren.

Altiplano

De weg naar Twizel via de 83 en de 8 was zeer indrukwekkend. Het leek wel Bolivia/Peru en Arizona in de mix. Het tijdstip was ook subliem: mooi strijklicht met lange schaduwen. Onderweg ook nog cutureel gedaan door echte Maoritekeningen in een rotsen te bekijken. Als aandenken aan dit gebied hebben we een mooie steen voor oma Su meegenomen. Er zitten ook al lavastenen in allerlei maten en vormen in de camper. Dus dat wordt nog leuk op de airport, maar we hebben een verhaal. In Omarama, een plaats 30 km voor Twizel, hadden we eerst een camping op het oog maar die bleek al 2 maanden van te voren volgeboekt vanwege een rodeo-evenement. Langs de weg staan de echte NZ met een grote auto en ditto tent, een gezamenlijke party-tent en grote koelboxen. It's party time. Onze camping is iets "netter" maar de sfeer is vergelijkbaar.

Morgen staat de rit naar Mt. Cook op het programma, met een hike naar een glacier lake. We zitten nu dus aan de andere kant van de Fox Glacier. Na wandeling rijden we naar Christchurch met onderweg nog een hot pool op het programma. Het kan slechter, toch?

We tellen hier nog lang niet af.

gr p

De foto's (slechts een randomselectie van wat er op de SD kaarten staat) staan in hoofdstuk 46. Helaas is uploaden van movie niet gelukt want er zit een vogeltje op de lijn hier in Twizel.

1. Jan:
    27 december 2012
    Zo BN'ers, wat leuk dat jullie het lokale suffertje hebben gehaald. Het ziet er stoer uit. Veel kijkplezier maar weer op MT Cook. Ben benieuwd naar de alom prachtige foto's.
    J
  2. Joop en Trudy:
    27 december 2012
    Lieve allemaal,
    Wie had dat kunnen bedenken,dat onze kleinzoons in de NZlandse krant zouden staan.Maar met Arie's schrijftalent gaan veel deuren open,wij herinneren ons nog een brief aan Paul de Leeuw die een radioprogramma haalde.Het uitbuiken van het kerstdiner is ook achter de rug,het was erg gezellig met Marco en Tea en het was fijn om via Skype ,jullie ook nog even te zien.Want we beginnen jullie toch wel een beetje te missen.Met de jaarwisseling zijn wij in tegenstelling tot wat ik eerst vertelde gewoon thuis,vannacht is Joke's moeder aan de gevolgen van een hersenbloeding overleden.Genieten jullie nog maar van jullie laatste week.
    Veel liefs Joop en Trudy.
  3. Janneke:
    28 december 2012
    Hoi allemaal,
    Heb gisteren reactie geplaatst (dacht ik) maar die staat niet op het blog. Wat leuk dat jullie in de krant staan (keurig met naamsvermelding fotograaf). Het blijft leuk om al jullie belevenissen te volgen. Ik hou het hier even bij. De lange versie hangt nog ergens in de ether....