32. The sea to sky highway, maar dan mooier

13 december 2012 - Westport, Nieuw-Zeeland

Hi Kerst-Aller-Hande-keukenprinsessen,

LED en nog eens 20 m LED

Ja, het is ons gelukt! We hebben een fantastische kerstboom gescoord bij de "Warehouse", een soort Maxis (bestaat die nog?) maar dan iets groter en goedkoper. Ze zijn al bezig met afprijzen van de kerstspullen/rommel dus wij kwamen precies op tijd. Bij het schap van de kerstbomen waren we op zoek naar een " kleintje"  voor op de eetkamertafel in de camper maar die bleek " all sold out", dus moesten we een maatje groter voor een klein prijsje aanschaffen. Ook de LED-verlichting deed mee in de uitverkoop, dus nu hebben we hier 4,1 m snoer, met een aanloopstuk van nog eens 4 meter! Gelukkig is het zowel voor binnen als buiten, dus het gaat ook mee in tas naar Waalre. Ondanks de vreemde stekkers hier zal dat geen probleem zijn omdat we over voldoende verloopstukjes beschikken. Ook hebben we bij het wandelen door de gangen in de "Warehouse" diverse dingen gekocht waar je het bestaan en het nut niet van kende maar die wel goedkoop waren.

En we moeten bijremmen

Onze reis naar Westport (ruim 200 km) kon niet eerder starten dan een broodje bij de European bakkery "Antonius" genaamd. We dachten/hoopten dat het Nederlanders van oorsprong waren maar bij navraag bleek het bloed Duits te zijn. Er lagen vandaag echte stollen op de toonbank, en die lagen daar goed (prijs: 15 NZD, dus omgerekend bijna 10 euro). Wel hebben we lekkere tompouces en danish gegeten, cappu was half-half. Bij het tanken met de camper, nu echte diesel, zei de pompbediende dat we niet via Nelson maar meteen de Valley High Road moesten nemen. Dat bleek een goede zet te zijn. Hoewel de snelheid niet boven de 85 km/u kon komen, was de rit meer dan de moeite waard. De weg slingert zich continu (er is echt bijna geen enkel recht stuk) langs de rivier (Buller river) en gaat langs mooie vergezichten tussen de bergen door. Hier en daar zelfs toppen bedekt met sneeuw. Mensen die lyrisch zijn over de Sea to Sky Highway (de weg van Vancouver naar Whistler, BC), zouden hun lijstje moeten aanpassen na het meemaken van deze loop. Sommigen waren echter blij om de camping op de " TomTom" te zien verschijnen.

Swing bridge, helemaal klaar mee

Onderweg hebben we ook nog een (verplichte) stop gemaakt bij de grootste hangbrug van NZ, ter hoogte van Murchinson. De overspanning is ruim 100 m, boven de gorgelende Buller river. Iedereen liep er frank en vrij overheen, behalve p. Na enige aarzeling heeft p toch maar de oversteek gewaagd zonder naar beneden te kijken. Aangekomen aan de overkant nog een korte wandeling gemaakt, moed verzamelen en weer terug. Iedereen heeft de oversteek vlekkeloos gemaakt. Spannende foto's volgen nog (als ze hier eindelijk eens glasvezel in de grond douwen)!

Camper met de kop in de wind

De camping staat strak aan de beach, nog geen 2 min lopen. We hebben na het eten in de camper met z'n allen de zon nog zien zakken. Ook dat leverde weer mooie shots op (jullie houden nog veel tegoed). Het zwarte zandstrand is niet voetvriendelijk, vraag dat maar aan D. In de camper bleek nog een teiltje aanwezig, dus voetje-voor-voetje pootjebaden.

Vissen, een mooie hobby voor Kiwi

We staan hier maar 1 nacht, een goede keuze om vandaag Motueka reeds te verlaten. Morgen gaan we de coastway tussen Westport en Greymouth afzakken, onderweg enkele toeristische hotspots bezoeken. Bij Greymouth staan we ook 1 nacht om vervolgens naar de glaciers af te reizen. In Greymouth proberen we nog met een guide te regelen voor " trout fishing"  op Lake Brunner. Dat schijnt een must-do-for-kiwis te zijn, en dat zijn we bijna.

Wij gaan hier de luiken sluiten, de sand flies kunnen niet door het gaas heen.

Staat jullie boom al?

gr P

1. Jan blokland:
    13 december 2012
    Onze boom staat nog bij de praxis. Hij weet nog niet dat hij aanstaande vrijdag gehaald en opgetuigd gaat worden. Jullie foto's zijn weer breathtakend. Dat betekent dat het in echt nog mooier en intenser is. Geniet er maar van en dat lukt jullie prima zo te zien. Wij slepen ons hier naar de kerstvakantie en kijken uit naar een paar vrije dagen. Toi toi
    jan
  2. Jan:
    5 januari moet Ida schaatsen in Eindhoven. Noteer maar vast in jullie agenda. J
  3. Suzan:
    13 december 2012
    He verre familie, even niet per dag gevolgd wat jullie gezien hebben en gelijk tig berichten achter. Hier is het echt winter weer. Afgelopen weekend 15 cm sneeuw op de veluwe. Ook onze kerstboom is nog niet in huis, en of het er van gaat komen weet ik niet. De komende 2 weekenden werken en dan is het al weer kerst. Zo te lezen is het voor jullie niet anders dan genieten. kus uit bennekom en een poot van Doerak (ja hij begint het te leren hoor Jochem)
  4. Marian:
    14 december 2012
    Onze boom is al in de tuin en wordt dit weekend opgetuigd.Wij maken ons op voor de wintersport, volgende week.Er ligt gelukkig ruim sneeuw. Coen zit nog in de proefwerkweek,nog even blokken dit weekend.We zijn zeer. Benieuwd naar de laatste foto's.Iedere keer een lust voor het oog.Heb je ook kerstmuziek in de camper?Goed weeekend.