38. Koninginnestad, met anders woorden: the Adventure Capital of NZ

19 december 2012 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Hi Zuidwesters,

Na regen komt..

We moeten jullie melden dat de zon hier een pit in de grond schijnt. Vandaag in Lake Wanaka zo'n 22 grd in de ochtend, later in Queenstown richting de 24 grd. Morgen wordt de goede kant van de twintig aangetikt, lazen we op een bord. Omdat het loopparcours nogmaals geïnspecteerd moest worden, heeft p weer een morning run over de gravelpaden van Lake Wanaka gedaan (sommigen worden nu heel jaloers). De run gaat van de city af, dus eerst het zonnetje op het bolletje, terug lekker in de rug, de blik op het strand gericht. Onderweg vele andere lopers(v) ontmoet, een heerlijke high five steeds maar weer. Het was nu beduidend drukker met runners want het tijdstip was ook vroeger (en dus minder warm). Na de douche heerlijk aan de self made cappu met de familie. We hebben een plunger (doordruksysteem, net als thuis, melk gaat in de microwave, kloppen met garde en tappen maar). Kids hadden hun huiswerk gedaan, dus iedereen had z'n taakjes volbracht.

Bier en nog eens bier

We gingen nog langs bij Toy museum om van die piepschuimen vliegtuigjes te kopen want inmiddels waren er al twee gesneuveld. Bij aankomst bleek ook de Wanaka Brewery open te zijn en Dave, de Belgische brouwer, was druk in de weer met fusten. We hebben met hem gepraat en hij wist te vertellen dat z'n vrouw hem van ons bezoek van gisteren had gemeld. Het brouwen is geen vetpot, de leercurve is steil maar gelukkig heeft Wanaka twee seizoenen, dus omzet. Inmiddels lunchtijd, dus aan het strand bij een meer dan uitstekend café een heerlijke bagel met zalm (sorry) en een salade met eendenborst (nog meer sorry) genuttigd. De buikjes waren rond dus we namen de short cut naar Queenstowb, een op de kaart met geel aangegeven "binnenweggetje". We hadden van te voren geïnformeerd over de haalbaarheid met de camper en het zou mogelijk moeten zijn. De Lonely Planet omschreef de weg als narrow en stomach pain, dus daar moesten we maar eens overheen! En we werden niet bedrogen, de camper heeft (bijna) afgesleten remblokken want 5000 kg afremmen in wel 5 hairpins is niet mis. Inmiddels kunnen we de bochten lezen dus gas erop, gas eraf. Een mooie tocht met vele fotoshoots.

The lost track

In Queenstown meteen naar campsite gereden, echte stadscamping, druk maar gezellig. we zitten echt downtown en maar meteen naar de Gondola gegaan om Queenstown vanaf een berg te bekijken. De gondelbakjes zijn natuurlijk van Doppelmayer, de bekende club uit CH. Het uitzicht was awesome, de auto's zijn bijna kleine stipjes. Op de berg kun je ook nog met een soort slee (zelf sturen, zelf remmen over een brede betonnen bak) naar beneden roetsjen. De mannen konden er geen genoeg van krijgen, D ging na enig overleg toch maar mee, samen met  E. We waren de mannen kwijt maar die bleken de " snelle" baan te hebben gekozen. Er was namelijk een "scenic" voor mensen zoals wij, en een "snelle" voor de durfals. Het was moeilijk om weer naar het dal te gaan. Later op de avond nog aangebeld bij de brandweerkazerne, Jochem op de foto en lekker kletsen(!) met de officier van dienst. 's Avonds op bed bleef dat mondje nog lang doorgaan.

Morgen de city verkennen en welicht "a day at the beach" .

Onze paraplu is tegen/voor de zon,

Succes

p

De foto's staan in hoofdstuk 38

1. Jan blokland:
    19 december 2012
    De trouwe lezer heeft weer genoten van jullie reisverhaal en is uiteraard jaloers op de morning run langs het lake.
    jan
  2. Suzan:
    19 december 2012
    ook de scenic route was vast super om te doen. Hier nog 1 dagje werken en dan de bruiloft van Fleur en Frank in noordholland.
  3. Marian:
    19 december 2012
    Arie, mocht je nog is werkeloos raken, dan klim je gewoon in de pen.Wat kun je tcoh mooi schrijven, heel beeldend, zodat we ons echt kunnen inleven in al die verhalen.Ook die pakkende teksten, zoals:als je ontbijt op bed wil hebben ....Ga zo door!
    Wij nog ff werken en dan de latten op, ook dat gaat super worden.
    Welterusten!