40. Off the radar and on the radar again

21 december 2012 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Hi wintersporters,

Tanken en muffins

We zijn weer back in "civilization", zoals de driver van de coach vanmiddag meldde. We hebben dus wat uit te leggen. Maar wees niet gevreesd, we hebben optimaal genoten en hebben onze zeebenen ingeleverd. Eergisteren vroeg uit Koninginnestad vertrokken, maar niet zonder een verplichte stop bij de Vudu café, the best coffee in town. W ging mee en was in staat om de cappu en 5 muffins heel naar de camper te verplaatsen. Al rijdende drinken gaat in een camper prima, er is een uitschuifbord bij het stuur en daar kunnen de bekers prima in hangen. Zou die C8 ook moeten hebben, maar daar later meer over (cliffhanger). De volgende stop zou Te Anau zijn, een stad voor de trip naar Milford Sound, dé attractie van NZ. Echter, we vernamen van de organisatie, waar we in NL al mail- en creditcardcontact (boter bij de vis), dat er grote problemen met de gangbaarheid van de weg naar Milford Sound was. Het is een weg (voltooid in 1953, veel handwerk) die door de ondoorgaanbare wildernis van het Zuidereiland gaat. Vanwege de weersomstandigheden, de laatste dagen zeer veel regen in dat gebied, was er een modder- en stenenstroom van de berg gekomen waardoor de weg was geblokkeerd. Men was nu druk bezig de weg vrij te maken, ondermeer meer dynamiet en shovels. Aan ons werd meegedeeld dat er 's ochtends om 7.30 uur een update over road conditions zou komen. Maar niets van dat. Het moment van nieuwe informatie werd opgeschoven naar 11.00 uur (het leek de Elfstedentocht wel), maar toen waren wij al weg naar Milford.

It giet oan

De weg van Queenstown naar Te Anau is er eentje om (weer) in te lijsten, lange slingerende stukken langs een groot meer met steeds wisselende luchtpartijen en geen tegenliggers. Blijf dan maar eens links rijden na de zoveelste fotostop. Net voor Te Anau (2 uur rijden) toch maar even bij een scenic point gestopt, limo tanken en op naar de plaats waar we een update zouden krijgen. E het nieuws was goed: road open, tot 7 pm. We besloten het stuk van Te Anau met een bus te doen omdat we dan beiden van de omgeving kunnen genieten en bovendien steeds bijgepraat door driver die ook als gids fungeert. Hij stopte op voortreffelijke plekken die je anders zelf straal voorbij zou zijn gereden. Een ander voordeel was dat we nu onbeperkt uit de bus konden om beentjes te buigen. Tegen vieren waren we bij de bootterminal en onze reservering bleek goed te zijn doorgekomen (elke keer weer verrassing om bij het noemen van je naam te ondervinden dat ze je "kennen"). Dus ze hool familje op de boot, voor een nacht! Twaalf jaar geleden hebben we deze trip ook gedaan en de herinneringen waren zo indrukwekkend dat we dit ook echt aan de kids moesten laten zien. En ze hebben genoten! Omdat vanwege de road problems vele reserveringen waren gecancelled hadden we nu drie (3!) hutten (zeker niet karig)met steeds twee bedden tot onze beschikking. U mag de indeling zelf raden. Na een safety briefing werd een fantastische, zelf bereide pompoensoep tijdens het uit de haven varen van de boot geserveerd waarna de handjes voor het zeekajakken omhoog gingen. We mochten ook zwemmen maar die bravoure had p nu niet meer nodig. Dus de mannen werden in een kajak losgelaten en peddelden over het toch wel ruwe zeewater. De kajak was helaas niet voor een rubberen schort voorzien dus natte (onder)broeken tot gevolg, maar we waren op het ergste voorbereid dus de mannen gingen, net zoals op een echte cruise (nee geen loveboat), zich even gereedmaken voor het diner. Ook nu weer een heerlijke maaltijd waarbij de drankjes wel zelf moesten worden afgetikt (the bar closes at 10). Inmiddels lag de boot voor anker in een baai en heeft W nog een potje schaak (geen deining gelukkig) met de bus driver gespeeld, later schoof J voor een revange aan. Achteraf bleek de driver jarenlang fanatiek te hebben geschaakt!Nadat de skipper van de hoofdgenerator op de kleine generator overging sloot iedereen zijn kleine oogjes om zich voor te bereiden op de boottocht in de fjord en de Tasman zee.

tbc in chapter 41 (zie ook onze kiekjes in hoofdstuk 40),

gr